Test av SMbanan i Värnamo.

När alla andra var i Jönköping så drog jag och Johan J till Värnamo för att testa banan. Vi var där vid 9:00 och då var det redan 17 grader varmt så vi tyckte det var rätt behagligt. På parkeringen var det väl bara i stort sett vår bil så vi hade gott om plats. Vi bytte om och pumpade däcken och gav oss i väg.

Vi svängde höger upp på löparspåret från parkeringen och sen kom vi rätt på banan. Bra skyltat hela rundan och det fanns ingen möjlighet att köra fel. Vi körde på och det gick lite utför och vi kom till det första droppet. Tvärnit och kikade ner. Högt!! Vi stod och diskuterade stenarna och kollade olika linjer. B-spåret var inga problem och man förlorar inte så mycket på det. I alla fall så som det var idag.


Vi rullad vidare och kom till lite annat smått och gott och sen ut på ängen och lite pumptrack, berms, och en rockgarden med massa stenar. Jag tog högersidan och det funkade rätt bra men jag tror inte det spelar så stor roll vilken sida man tar. Det är är rätt många branta men korta backar så det tar ut sin rätt på 5 varv. Ut från ängen och en gräsbacke upp som är rätt brant och tillhör en av dom längre. In i skogen igen och lite utför så man kan vila lite innan det är dags för lite klättring igen. Vi passerade Gustavs dropp som är ett dubbeldropp och även där tog jag B-linjen och här förlorar man massor om man inte kör A-linjen. Jag förlorade säkert 40-50 meter på Johan på ett av våra andra varv.  Upp och ner och fram och tillbaka tills man kommer ut på en makadamväg som är brant. Det tar på krafterna här men efter denna är det i stort sett inga större klättringar utan mer lite utför och lite stökigt.


Just omkörningsmöjligheterna är ganska få men det finns ställe att köra om på men då vill man dricka eller ta en gel. Sista innan mål är utför och sen in på elljusspår för att varva. En bana som kommer att skörda lite offer om det blir riktig sommarhetta men som kommer att glädja många. För mig som motionär så behöver jag nog ett par gånger innan jag kör A-linjerna men någon körde jag idag så helt hopplös är jag inte. 🙂

Jag filmade ett varv med min kamera men vinkeln på kameran blev helt skev så det blev mer styrtapp än stig men lite ser man. Ni kan se  Filmen här men ni gör det på egen risk. Dålig kameravinkel, skånska kommentarer, vita ben och flås som ett ånglok. Stängt av ljudet är ett hett tips. 

När vi kom ner körde Johan ett varv till och jag tuggade i mig en hasselnötsgel från Winforce och tog ett foto på mina grymma Sharkhandskar från GripGrab.

Kommentera

