Västgötacupen i Kvänum

Förra veckan var det ganska bra med träning och man har kört som man skulle. Lördagen körde man det traditionsenliga väckningspasset för på söndagen var det tävlingsdags i Kvänum.

Jag och brodern drog iväg ganska tidigt på morgonenför vi hade ju 23 mil upp till Kvänum. Gott snack i bilen hela vägen upp och i Jönköping så kom det fina regnet. När vi började närma oss Kvänum så sken solen och det var runt 12 grader varmt så det gick inte att klaga. Jag körde bort till sekretariatet och efteranmälde mig och fick betala 500:- inkl chiphyra. En hyfsad summa men är man så sent på det som jag var så får man skylla sig själv och sen är det väl bra om arrangerande klubb får lite pengar. På väg bort till bilen stötte vi på Benny Andersson och Carina Börjesson och Malmsten och Tobbe Olsson dök upp med.Vi snackade lite och sen var det dags att sätta på nummer lappen och fästa chipet och byta om så man kunde testa banan. 

Vi rullade runt ett varv med Benny som guide och det var med skräckblandad förtjusning som vi tog oss runt. Helt klart mer tekniskt än vad man är van vid och ett dropp som slutade i en tvär sväng. Jag klev av?? Och gick ner och tänkte ”hur ska det gå när jag har folk bakom”. Inte en chans att jag kliver av då. Tillbaka och laddade lite och sen in i fållan. Det var riktigt mycket folk som hade kommit dit och det var riktigt proffsigt arrangerat. 

Starten gick och det var full sprut på pedalerna. Loopen var 800 meter för att sen gå in i skogen och jag var väl i mitten när vi gick in i skogen. I och med att man är lite sämre tekniskt körde man på allt man inte skulle och det drar ju ner farten och en del lyckades faktiskt smyga förbi. När vi kom till droppet stod det en massa folk och skrek så det var bara att luta sig långt bak och rulla ner och det gick ju faktiskt. Glad för det lilla så fick man lite förtroende och försökte gasa på men det gick sådär. Hade lite tungt i andningen när vi gick ut på andra varvet men tänkte att jag ska inte ge mig.. Andra varvet gick väl som det första och jag åkte i mål på en 21:a plats i H40 som man så fint beskrev det på CK Fix facebooksida. Haha jag kom ju näst sist. Besviken över placering men skitkul lopp och jag fick testa på hur det är med lite mer tekniskt. Herr Malmsten gick och vann och körde riktigt bra. Efter vårt lopp var det Tobias Olssons tur i H30 och han körde på bra och slutade på en grym 2:a plats. Jävligt duktig cyklist.

Denna veckan är det ju långhelg så jag ska träna teknik för näst sist var sista gången för min del. Kommer troligtvis att åka till Värnamo och köra SMbanan ett par gånger under veckan. Jag har ju inte mer än 5 mil dit så varför inte utnyttja det för nästa år lär den ju inte vara av Småland.

tack för sällskapet bäste bror och tack alla som var i Kvänum för att ni satte samman en helt grym dag med sol, cykling, proffsigt arrangemang och alla trevliga människor som var där. Ses nästa år men då en 5 min snabbare. 🙂

Kommentera

